Werken 't Zand zijn aartsgevaarlijk voor fietsers

23 November 2016

“Deze keer zijn nog maar eens de fietsers de dupe”, aldus David Vanholsbeeck, ondervoorzitter van Groen Brugge. “Het begint al aan de overzijde van het station, op het fietspad dat door het Koning Albert I-park loopt. Daar is het al langer gebruikelijk dat toeristen de weg kiezen die voor hun trolly het meest aangenaam is, maar nu wordt dit zelfs gelegitimeerd door een verkeersbord (“Opgelet! Voetgangers op het fietspad”), als gevolg van de verschoven bushalte door de werken aan het station.” “Volg je dan toch dat fietspad, zigzaggend tussen verdwaalde voetgangers,” vervolgt Vanholsbeeck, “dan kom je op het punt naast het Concertgebouw (foto) uit, waar het fietspad plots beëindigd wordt met een hek. Van een voorafgaande aanduiding van deze situatie is geen sprake. Zeker in het donker levensgevaarlijk.” “Wie denkt dat het dan stopt, blijft best nog even opletten. Want na wat maneuvers rond het hek en voorbij het verkeer en de voetgangers aan de oversteek, wordt het fietspad aan de horecazaken en rond het parkeerpaviljoen alweer onderbroken. (foto) En wat dacht u? Zonder aanduiding en zonder alternatief. Voetgangers hebben dan de ‘keuze’ om het fietspad nog even te volgen langs de horecazaken en vast te stellen dat hun rijweg daar plots stopt. Een bij regenweer spekgladde golfplaat maakt het daarbij helemaal af. Of ze kunnen zich meteen op de rijweg begeven, zonder enige bescherming”, aldus Vanholsbeeck. “Er wordt dikwijls mee uitgepakt dat Brugge een fietsstad is, of toch de ambitie heeft dat te worden. Maar door bij wegenwerken en andere ‘verkeersconflicten’ steevast de fietsers als bijzaak te behandelen, kan men dat imago moeilijk hoog houden”, stelt Vanholsbeeck. “Ik vraag me echt af wat de meerwaarde van een fietsambtenaar is, als veiligheid kennelijk het minst belangrijke onderdeel is van het fietsbeleid in Brugge. Of van een schepen van mobiliteit, die zich bijna uitsluitend richt op fietsers, maar met serieuze blinde vlekken. Het is zelfs extra schrijnend dat het broodnodige draagvlak voor een écht fietsbeleid zelfs steeds verder afneemt door een ondoordacht globaal mobiliteitsbeleid en misplaatste PR-momenten. Tijd om enkele versnellingen hoger te schakelen!”