Voorstel Groen Brugge voor hoge brug in Steenbrugge wordt gerealiseerd!

27 September 2017

Na jarenlange stilstand komt er eindelijk een oplossing voor de brug te Steenbrugge en zo zeker ook voor de binnenvaart, autobestuurder, fietser en voetganger.... Voor het vervangen van de versleten Dampoortsluis blijft Groen pleiten voor een nieuwe sluis aan de Krakelebrug, gecombineerd met een fietsbrug op de sluisdeuren. Door te kiezen voor deze locatie is er een sluis minder tussen het Boudewijnkanaal en Gent wat een voordeel is voor de binnenvaart én voor de automobilist, fietser en voetganger. Het alternatief voor deze sluis aan de Kruisvest is voor Groen Brugge geen optie omdat hierdoor het historisch karakter van de stadsvesten aangetast wordt wat door Unesco ongetwijfeld zou worden bijgetreden. Groen Brugge kiest ervoor om in het dossier van Stadsvaart niet te kiezen voor schepen van Klasse V of schepen tot 2500 ton. De impact op de mobiliteit van de Bruggeling en het historisch karakter van de stadsvesten is hiervoor te groot. Voor schepen van deze grootte verkiest Groen Brugge resoluut de kustvaart tussen Zeebrugge en de Westerschelde. Gecombineerd met een snelle en volledige realisatie van het derde spoor tussen Brugge en de bocht van Ter Doest/Zeebrugge is Groen Brugge overtuigd dat dit de oplossingen zijn voor de ontsluiting van Zeebrugge die terzelfdertijd de mobiliteit van de Bruggeling ten goede zullen komen zonder dat het historisch karakter van onze stadsvesten aangetast zullen worden.   Marleen Ryelandt                       Andries Neirynck gemeenteraadslid                      voorzitter