Vlaamse regering snoeit in busaanbod De Lijn in Zeebrugge. “Dit lijkt sterk op contractbreuk”
18 Mei 2026
De Vlaamse besparingen bij De Lijn treffen Zeebrugge zwaar. Buslijn 479 verliest vanaf 1 juli meerdere ritten. Nochtans betaalt de stad jaarlijks mee voor deze verbinding. Groen-raadslid Raf Reuse spreekt van mogelijke contractbreuk en vraagt dat het stadsbestuur zich verzet tegen deze afbouw van openbaar vervoer in het noorden van Brugge.
Op de gemeenteraad van april kon de burgemeester nog niet veel kwijt over de besparingsplannen van de Vlaamse Regering bij De Lijn. Vooral over buslijn 479, de verbinding tussen Brugge en Zeebrugge, bestond nog veel onduidelijkheid. Tijdens de gemeenteraadscommissie (berek)van afgelopen donderdag werd echter duidelijk hoe groot de impact is op het busaanbod in het noorden van de stad.
“Hoewel het aantal ritten op lijn 479 al erg laag ligt, wordt vanaf 1 juli verder gesnoeid in het aanbod”, hekelt Raf Reuse die al meermaals de besparingen bij De Lijn aanklaagde in de gemeenteraad. “Van de zeven ritten in de richting van Zeebrugge blijven er nog maar vier over. Na 18u is er geen aanbod meer. Op zaterdag zal de bus al helemaal niet meer rijden”.
Raf Reuse gaat daar helemaal niet mee akkoord: “Het noorden van onze stad is al zo slecht bereikbaar met het openbaar vervoer, en nu gaat de Vlaamse Regering hier nog verder op besparen. Wat blijft er op de duur nog over? Deze maatregel duwt inwoners van Zeebrugge, Zwankendamme en Lissewege in de vervoersarmoede”.
Opmerkelijk detail: lijn 479 wordt grotendeels gefinancierd door de stad. In december werd daartoe een overeenkomst gesloten met De Lijn ter waarde van €141.500 per jaar. De Lijn zegt de afgesproken dienstregeling nu eenzijdig op. “Het lijkt erop dat De Lijn hier contractbreuk pleegt”, zegt Raf. “In de overeenkomst staat immers dat een stopzetting minstens zes maanden op voorhand dient gecommuniceerd te worden. Dit betekent dat een nieuwe dienstregeling slechts vanaf 1 november kan ingaan en dus niet vanaf 1 juli”.
Reuse wil dat het stadsbestuur een uitstel van de besparingen op lijn 479 bedingt bij De Lijn. “Desnoods via een procedure voor de rechtbank. We moeten onze rug rechten in het belang van de Brugse busgebruiker”, besluit het raadslid.