Stad Brugge stort voetballiefhebbers opnieuw in onzeker avontuur

11 December 2013

Groen Brugge blijft hameren op een realistisch en snel uitvoerbaar stadionplan. En dat is het huidige plan om twee stadions te bouwen langs de Blankenbergsesteenweg hoegenaamd niet. De site Blankenbergsesteenweg zal ons meeslepen in jaren van juridische onzekerheid. Ronduit onverantwoord gezien de voorgeschiedenis. Bovendien is het een verspilling van kostbare open ruimte, vruchtbare landbouwgrond en geld. Groen houdt vast aan de piste om het Jan Breydelstadion te herbouwen, iets waar men omzeggens morgen al kan mee beginnen. Twee stadions naast elkaar voor een stad als Brugge vindt ondervoorzitter Valentijn Vyvey van het goede te veel: "Dit is decadent. Een slag in het gezicht van alle mensen die het in deze crisistijden moeilijk hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. Is het echt zo veel gevraagd voor onze twee eersteklasseploegen om een stadion te delen? Rivaliteit moet er zijn in het voetbal, maar laten we het gezond verstand niet achterwege laten." De laatste twintig jaar nam de bebouwde ruimte in Brugge met maar liefst 22% toe, zo blijkt uit gegevens die gemeenteraadslid Sammy Roelant recent bij de stad opvroeg. "Vlaanderen raakt stilaan dichtgebouwd. Willen we de kostbare open ruimte die ons nog rest opofferen voor twee stadions die om de twee weken benut worden?" vraagt Roelant zich af, "of gaan we die koesteren en werk maken van het verdichten van het bestaande stedelijk weefsel? Bovendien werd eerst geopperd dat er nood zou zijn aan extra bedrijventerreinen, en nu blijkt die ruimte probleemloos ingepalmd te mogen worden door voetbalstadions. Weet het stadsbestuur wel waar het mee bezig is? Werden alle opties voldoende bestudeerd en het draagvlak ervan afgetast? Daar heb ik mijn twijfels over." De meest realistische oplossing is volgens Groen het bouwen van een nieuw stadion op dezelfde plaats als het huidige stadion. Die ruimte is reeds ingekleurd als sportterrein. "Dat geeft de zekerheid dat er snel aan de werken kan begonnen worden, in tegenstelling tot de nieuwe locatie, waar men zich terug in een juridisch avontuur stort om de bestemming van de percelen te kunnen wijzigen. Hetzelfde geldt voor de verkaveling van Jan Breydel," aldus Roelant. Vyvey vult aan: "Uit de studie die de Vlaamse Bouwmeester in 2007 uitvoerde (klik hier om te raadplegen), blijkt dat het Jan Breydelstadion zonder capaciteitsverlies tijdens de werken in 4 jaar tijd uitgebreid kan worden. Het past ook in onze visie rond een compacte stad, waar afstanden zo klein mogelijk gehouden worden en alles op fietsafstand ligt." Het belangrijkste tegenargument, de verkeersdruk, relativeert Roelant: "Uiteraard moet er een slim mobiliteitsplan uitgewerkt worden met randparkings en shuttlediensten. Dat werkte prima met Euro 2000. Bovendien, als de site zoals gepland verkaveld wordt, neemt de verkeersdruk op de nu al verzadigde toegangswegen elke werkdag tijdens de spitsuren toe, in tegenstelling tot enkel op matchdagen(doorgaans weekends) bij een voetbalstadion". Groen Brugge blijft hameren op een realistische aanpak van het stadiondossier. De partij is overtuigd dat veel Bruggelingen zich daar ook in kunnen vinden. Of wil men de supporters weer voor jaren aan het lijntje houden?