Groen Brugge voert actie voor fietsdoorgang
16 April 2019
De vorige legislatuur werd de titel “Brugge Fietsstad” gelanceerd. De term is in het nieuwe beleidsplan van de stad Brugge niet terug te vinden, ondanks de vele aandacht voor de fiets. Voor Groen Brugge is die aandacht evident: de fiets is voor velen een zeer laagdrempelige manier om een steentje bij te dragen aan de strijd tegen de klimaatverandering en om mee te helpen bouwen aan een leefbare stad. Groen Brugge steunt de fietsambitie van het nieuwe stadsbestuur dan ook met plezier.
We doen dit zelfs op zeer concrete wijze, want een echte fietsstad zijn, het zit toch soms echt wel in de details. Daarom hebben we voor het nieuwe bestuur en de lokale politie een ingepakt verkeersbord als cadeautje klaar. Het betreft een verkeersbord “M3” dat onder een verbodsbord kan geplaatst worden. De M3 zorgt ervoor dat fietsers en bromfietsers klasse A uitgesloten worden van het verbodsbord waar het onder geplaatst wordt.
We geven dit bord niet enkel cadeau. We hebben als Groen ook een paar tips voor direct gebruik.
- Aan de Baron Ruzettelaan, site Katelijne, op de aardeweg naast het Lukoil-tankstation. Deze aardeweg geeft toegang tot de groenzone waar het vorige bestuur een randparking plande. De parkeerplannen zijn van de baan, het stadsbestuur plantte er onlangs zelfs 30 olmen aan, maar gemeenteraadslid Karin Robert merkte op dat hier regelmatig aan sluikparkeren gedaan wordt. Karin Robert: “De buurtbewoners zijn vragende partij om hier een verbod te voorzien voor autoverkeer. Dat is ook logisch: de zone heeft een belangrijk, lokaal recreatief karakter én het is voor iedereen duidelijk dat een parking hier niet zinvol is. De stad antwoordde echter op mijn vraag dat een verbod enkel voor auto’s niet kan worden afgedwongen én dat een bord ‘wél toegang voor fietsers’ niet bestaat. Ons bord M3 onder het verbodsbord C3 dat er reeds staat kan hier dus direct gebruikt worden.”
- Een tweede plek waar directe inzet mogelijk is, is de werf van Elia op de Jules Van Praetstraat op de grens van Koolkerke en Sint-Jozef. Door de impact van de werken, is er tijdelijk enkelrichtingsverkeer ingevoerd tussen de Noorweegse Kaai en de Louis De Potterstraat. De regel geldt voor alle verkeer. Nochtans ligt er in de richting Brugge een gemarkeerde fietsstrook, in de juiste rijrichting en met paaltjes afgescheiden van de rijweg. Buurtbewoonster en Groen-secretaris Kelly Van Simay merkt op: “De werken betekenen voor fietsers toch wel een behoorlijke omweg. Terwijl je naar Brugge of Sint-Kruis perfect gebruik kunt maken van de fietsstrook. Niet het meest comfortabele fietspad van Brugge, maar wel bruikbaar en vooral zonder omweg. Je ziet het dan ook dagelijks gebeuren. Het zou perfect correct kunnen, maar zonder onderbord M3 is het vandaag onwettig.”
Groen Brugge wil met bovenstaande voorbeelden het stadsbestuur in de eerste plaats stimuleren in haar ambitie. Van Brugge een echte fietsstad maken, is mogelijk, maar vraagt niet enkel grote fietsbruggen, maar heel veel kleine, dagelijkse fietsvriendelijke ingrepen.