Een mooie toekomst voor de vismarkt

05 Februari 2014

In Brugge heb je naast een rijk bouwkundig erfgoed, ook waardevolle levende tradities. Soms gaan beide samen, zoals op de vismarkt. Reeds 370 jaar gaan Bruggelingen op deze plaats hun vis kopen. De mooie overdekte verkoopplaats kwam tot stand in 1821. Nog steeds wordt er bijna elke ochtend vis verkocht. Maar het wordt moeilijker en moeilijker om de traditie levend te houden. Een opwaardering van de site en frisse ideeën dringen zich op.   Vandaag de dag zijn er nog twee visverkopers, die verse vis verkopen recht van de veiling, uit de nabije Noordzee. Ook de onbekende Noordzeesoorten vinden hier hun plaats en de vis wordt ter plaatse bewerkt en met de nodige uitleg en kennis van zaken verkocht.   “Dit is een zeer mooie traditie, waar de Bruggelingen aan gehecht zijn. Maar een opwaardering dringt zich op. Enerzijds moet de infrastructuur verbeterd worden. Een esthetische renovatie is echt nodig.” aldus Sammy Roelant “Dit kan in combinatie met een glazen overdekte constructie , zoals het Ei van Brugge voorstelde. Uiteraard van een architecturale kwaliteit die evenwaardig is als de bestaande constructie en die haar in haar waarde versterkt. Maar ook de verkoopplaatsen moeten opgewaardeerd worden, zodat koeling kan worden voorzien om de bewaring te verbeteren.”   “Bovendien kan de lange traditie, die de vismarkt associeert met kwalitatieve lokale voeding gebruikt worden om nieuwe zaken te verwezenlijken.” zo vervolgt Roelant, “Om extra volk naar de vismarkt te lokken en om de vele open plaatsen in te vullen kan gedacht worden om dit uit te breiden naar een markt waar lokale, streekeigen producten worden verkocht. Deze markt kan dan een trefpunt worden van lokale, duurzame, kwalitatieve en uiteraard zeer lekkere voeding.” “Het stadsbestuur kan dit op verschillende wijzen ondersteunen. Door kleine evenementen te organiseren om lokale producenten in de kijker te zetten. Door bij bij onze horeca promotie te maken voor eigen gerechten. O te werken rond het culinair erfgoed en dit erfgoed op de vismarkt te ontsluiten voor het publiek. Door workshops aan te bieden die bereidingen tonen, of technieken om vis te fileren, etc”aldus nog Roelant “Ook moet dit gepromoot worden bij de vele toeristen die hier komen. Zodat de lokale producenten hier een etalage krijgen naar de hele wereld.”   Er zijn veel mensen bereid hier hun schouders onder te zetten in het Brugse. Mensen en organisaties die zowel bekommerd zijn over de visserij, over duurzame voeding over de lokale economie. Laat ons hen samen rond de tafel zetten en hier een mooi project rond uitwerken. “Vanuit Europa zijn er zeker mogelijkheden om via subsidies, bijvoorbeeld visserij subsidies, om hier op een goedkope wijze mooie zaken te verwezenlijken voor Brugge. Erfgoed, handel en ecologie gaan hier hand in hand.” besluit Roelant.