
Op de laatste gemeenteraad vond een discussie plaats over het al dan niet invoeren van een fietszone in de Brugse binnenstad. Een fietszone is een aaneengesloten geheel van fietsstraten. Auto’s mogen er fietsers niet inhalen wat de verkeersveiligheid ten goede komt. Burgemeester De fauw liet weten dat een fietszone niet mogelijk is, omdat er al twee andere zones (tonnagebeperking en betalend parkeren) van kracht zijn in het centrum. Dat maximum is vastgelegd in een ministerieel besluit, waardoor er momenteel geen rechtsbasis is voor een fietszone. Het stadsbestuur stuurde daarom een brief naar federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) met de vraag om het ministerieel besluit aan te passen
Nu blijkt echter dat het federale niveau helemaal niet verantwoordelijk is. Groen-gemeenteraadslid Janos Braem: “De bevoegdheid over het betreffende ministerieel besluit is hoogstwaarschijnlijk sinds de laatste staatshervorming naar de gewesten gegaan. Het is dus Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) die een fietszone in Brugge kan toelaten”.
Die informatie blijkt onder meer uit een antwoord op een schriftelijke vraag van een Vlaams parlementslid uit Limburg over het optrekken van het aantal zones. “Daarin geeft minister Peeters impliciet te kennen dat ze bevoegd is. Jammer genoeg geeft ze een vaag antwoord op de terechte vraag naar een fietszone. Een aaneengesloten geheel van fietsstraten zou het voor fietsers nochtans veiliger en aangenamer maken om zich te verplaatsen. We kunnen zo nog meer Bruggelingen overtuigen om de auto te laten staan”, stelt Braem.
De Groen-fractie in het Vlaams Parlement zal de minister hierover opnieuw aanspreken. Braem roept ook de volksvertegenwoordigers van de andere partijen op om hetzelfde te doen. “Alle Brugse democratische partijen zijn voorstander van een fietszone. Laat ons dit samen realiseren in het belang van veiliger fietsverkeer”, besluit hij.
Janos Braem,
Gemeenteraadslid
Reacties
Aanmelden via
Facebook TwitterToch wel Drie eigenaardige dingen op te merken vind ik. Ten eerste dat burgemeester een brief schrijft naar een minister . Tegenwoordig hebben we wel betere, vluggere communicatiemiddelen toch? Een telefoontje, een mailtje..? Dan: blijkbaar was het zelfs niet de minister die hierover Bevoegd is.. dit kan een goed werkend kabinet toch wel weten? Maar tja, in de media staat dan: burgemeester staat open voor ‘verbetering en doet er iets aan.. (en burgers denken dan OK , GOEd!)
En dan de reactie die ik krijg op mijn zelfde idee ; in de krappe centrumstraten fietszone maken: dat hiervoor de ’straten TE SMAL zijn’ TJA, welke logica volgt stadsbestuur dan? Valt hiermee op verstandige wijze te communiceren?
En dan; ALS Brugge zoals men zo overvloedig portretteert-echt een fietsstad al zou zijn… Waarom zegt men dan niet: (als dit al zou waar zijn dus) dat men één zone minder zal maken: Geen parkeren meer voor auto’s en dan de zone fiets’ in plaats hiervan maken (zo blijft het wettig met maar twee zones dus) en Meerdere VLIEGEN in één klap: door geen parkeerplaatsen meer komt MEER PLAATS VOOR FIETSER (en AUTO) en zal het zeker nog vlotter en veiliger verlopen!
Beter zou zijn naar realiteit toe en wat zeker kan en nodig is: is in het drukke centrum meer voorrang te geven aan zwakkere weggebruiker: fietser/voetganger..
Toen ik dit via meldingen vroeg— naar aanleiding van het nieuws dat men dit ook IN BRUSSEL centrum zou toepassen(fietsstraten)— toen kreeg ik als reactie : dat dit in Brugge Niet gaat (centrum) omdat de straten te smal zijn.. TJA? Ze zijn te smal om auto’s achter fietsen te laten rijden?? maar Niet te smal zodat auto’s fietsen wel Mogen voorbijsteken dus?? Begrijpe wie kan.. Bij uitstek in Brugge zou men dus beter FIETSZONE in centrum maken dwz: dat auto’s er zich moeten aanpassen aan de Fiets, er achter moeten rijden.. niet inhalen.. (steenstraat ea drukke straten) want : als goede reden kan men toch TERECHT zeggen: deze straten zijn TE SMAL om fietsers voorbij te steken, en zo zal het verkeer veel veiliger verlopen (denk maar aan fietsers die er al overleden zijn door te snelle automobilisten!) Ik geef JAnos ook een pluim omdat hij toch de waarheid gezocht heeft en niet zomaar aanneemt wat ons burgervader beweerde.. :)