Haal wagens van toeristen uit de binnenstad

27 November 2022

Haal wagens van toeristen uit de binnenstad

De binnenstad is een netwerk van kleine wegen, autoluwe en verkeersvrije straten, eenrichtingsstraten én dan nog eens met een historisch karakter. De aantasting van onze prachtige gebouwen die verbrandingsmotoren teweegbrengen is jammer, het zorgt nog eens voor vervuiling en het schaadt onze kwetsbaren wegen.

Er bestaan goedkopere tarieven voor mensen die wonen en werken in de stad, mensen die er zorg verlenen en mensen die inwoners bezoeken. We hebben de grootste ondergrondse parking van het land, een tweede grote parking aan het station met gratis busvervoer naar de stad en verschillende randparkings.

Tijd dus om de wagens van toeristen te weren uit de binnenstad.

Elke zomer lang rijden er hordes wagens door de binnenstad op zoek naar een parkeerplek, waaronder heel wat buitenlandse wagens, die vallen des te meer op. Heel wat wagens die de weg in de stad niet kennen en extra kilometers maken. Ondertussen moeten heel wat fietsers hun fietsen noodgedwongen op het voetpad zetten omdat de wagens steeds voorrang krijgen om te parkeren in de binnenstad.

Op zaterdag 17 en 18 september was het braderie in de Langestraat, ik stond een hele dag in de Langestraat en zag zelf hoe een twintigtal auto’s tussen de standen van de standhouders door in de Langestraat reden. De verbodsborden werden gewoon genegeerd. Vijftien van de 20 auto’s hadden een Nederlandse of Franse nummerplaat. Dit kan toch niet meer?

Hiermee willen wij stoppen. De manieren om dit te doen zijn eindeloos, daarom dat Groen Brugge op constructieve wijze een aantal opties geeft die kunnen overwogen worden.

  • Optie 1: maak van de binnenstad een zone enkel voor mensen met een vergunning. Wie er woont, werkt, zorg verleent, levert… kan een vergunning krijgen, andere wagens moeten parkeren aan de rand of ondergronds.
  • Optie 2: maak het bovengronds parkeren voor toeristen onaantrekkelijker. Verlaag de parkeerduur van 4 uur naar 2 uur.
  • Optie 3: verlaag het aantal parkeerplaatsen en maak in de eerste plaats optie voor fietsparkings, zorg tegelijkertijd dat de verschillende ondergrondse parkings verkocht worden aan inwoners en werknemers, zodat ze hun auto daar permanent kunnen stallen.
  • Optie 4: ga voor een nieuw mobiliteitsplan en kijk hoe je met een wijziging van eenrichtingsstraten de stad aantrekkelijker én veiliger kan maken voor fietsers en voetgangers en minder aantrekkelijker voor toeristen om er te parkeren met de wagen.
  • Optie 5: kunnen sommige parkeerplaatsen niet overdag dienen voor fietsenstallingen en ’s avonds voor bewoners gebruikt worden? Nu wordt dit soms met politielinten in de winkelstraten gedaan.

Mijn vragen:

  • Heeft de stad bovenstaande opties al overwogen?
  • Wat zijn toekomstige acties die genomen zullen worden om de parkerende toeristen meer ondergronds te laten parkeren?

Janos Braem,
Gemeenteraadslid