groen wil stijgende onveiligheid van fietsers in Brugge aanpakken

22 September 2012

  Vandaag bleek uit een rapport in De Morgen dat Brugge bij de onveiligste steden hoort voor fietsers. Reeds lang kaart Groen Brugge aan dat het nogal gratuit is om jezelf fietsstad te noemen als je niet de veiligheid van je fietsers garandeert. In de meest recente metingen steeg het aantal fietsslachtoffers met 8%. Met 34 slachtoffers per 10 000 inwoners scoort Brugge bij de slechtste van alle centrumsteden. Ondertussen daalt ook het fietsgebruik in Brugge en stijgt het autogebruik. Brugge moet fors investeren in de veiligheid van fietsers en voetgangers. Sammy Roelant: “De veiligheid van de actieve weggebruikers, fietsers en voetgangers, moet een topprioriteit worden de komende bestuursperiode. Dat betekent dat eindelijk een aantal frappante witte vlekken worden ingevuld in de fietsinfrastructuur. Zo zijn er in de hele haven nauwelijks fietspaden. Een euvel dat ook voor alle bedrijventerreinen geldt.” “Wat ook opvalt is dat bij werken niet altijd aandacht is om ook voor de fietsers tijdelijke oplossingen te voorzien. Soms lijkt het of een fietser een stuntmountainbiker moet zijn. Een frappant voorbeeld hiervan zijn de werken aan de Oostendsesteenweg, waar over enkele kilometers lengte geen enkele ruimte is voorzien voor fietsers. En dat tijdens de aanleg van een fietspad”, zo vervolgt Roelant. “Ten slotte blijkt uit alle internationale onderzoeken dat de beste veiligheid voor fietsers safety in numbers is. Hoe meer fietsers er zijn, hoe veiliger de situatie voor hen wordt. Het dalend aantal fietsers in Brugge – zoals blijkt uit de stadsmonitor – moet gekeerd worden. Een verkeersluwe binnenstad, een week van de fiets waarbij bedrijven betrokken worden, fietssnelwegen in de rand en fietsstraten in de binnenstad zijn enkele van de middelen die hiertoe kunnen bijdragen,” aldus nog Roelant. Groen Brugge vraagt tot slot ook meer aandacht voor de voetganger. Brugge scoort bij de slechtste van de centrumsteden voor wat betreft het aandeel voetgangers in woon-werk verkeer en vrijetijdsverkeer. Een goed ruimtelijk beleid, gemodelleerd op de compacte stad is een prioriteit. Maar ook hier laat de infrastructuur soms zwaar te wensen over. Als voorbeeld kan hier de Katelijnestraat gelden. Waar jaarlijks miljoenen toeristen en Bruggelingen over een voetpad van nauwelijks een meter breed gejaagd worden.