Groen Brugge voert actie voor een fietscomfortabel Brugge

02 September 2024

Groen Brugge voert actie voor een fietscomfortabel Brugge

Groen Brugge luidde de start van het nieuwe schooljaar in met een actie voor verkeersveiligheid en fietscomfort langs de Brugse invalswegen.

Op de eerste dag van het nieuwe schooljaar zakten de kandidaten van Groen Brugge af naar de Gistelse Steenweg om fietsende schoolkinderen en pendelaars te begroeten met een welverdiende applaus. Met de actie bepleit Groen een doorgezette aandacht voor meer verkeersveiligheid en fietscomfort en een mobiliteitsbeleid dat kinderen en ouderen als norm neemt.

"Het fietscomfort op de belangrijkste invalswegen naar Brugge blijft bijna overal onder de normen. Er wordt te weinig gedacht vanuit de fietser en teveel geschipperd. Nochtans is dit de plek waar de ambitie Fietsstad Brugge waar gemaakt moet worden!" zei Raf Reuse, lijsttrekker.

Groen voerde actie op het kruispunt van de Gistelse Steenweg en de Expressweg. Net zoals diverse andere kruispunten is hier recent een conflictvrije lichtenregeling ingevoerd. Op papier zou dit een belangrijke stap vooruit moeten zijn. In de realiteit leidt de nieuwe regeling tot heel veel frustraties bij fietsers en voetgangers die de oversteek niet meer in één keer kunnen maken. Heel veel automobilisten hebben het nieuwe systeem nog niet door en rijden – onbewust allicht – door het rode licht. Een melding "gewijzigde verkeerssituatie" ontbreekt.

Jacky Deblaere, kandidaat voor de gemeenteraad: "Dagelijkse gebruikers melden zelf gevaarlijke situaties via de sociale media. Dat is een belangrijk signaal. Zeker aan het begin van het schooljaar, vragen we dringend dat de politie hier toch een extra paar ogen in het zeil zal willen houden."

Ondermaatse fietspaden op de Brugse invalswegen

De actie had evengoed op de Astridlaan, de Baron Ruzettelaan, de Dudzeelse Steenweg, de Maalse Steenweg, de Moerkerkse Steenweg of de Spoorwegstraat kunnen plaatsvinden. Al deze straten zijn belangrijk voor fietsende scholieren en werknemers richting binnenstad. Echter komt het fietscomfort op al deze assen lichtjaren ver achter op wat vandaag als fietscomfort beschouwd wordt.

De Gistelse Steenweg is de afgelopen jaren een paar keer in het nieuws geweest. De fietspaden zijn te smal, de kasseistrook tussen fietspad en rijweg is kaduuk, parkerende auto's staan liever half op het fietspad dan een beetje op de weg. De problemen zijn gekend en worden erkend, maar niet aangepakt.

Net als voor de Astridlaan zijn er ook voor de Gistelse Steenweg plannen voorgesteld om de weg ingrijpend aan te pakken. Maar de timing is onzeker want het is wachten op Vlaamse centen. In afwachting zijn de oncomfortabele fietspaden wel met beperkte middelen aangepakt. De brede voegen tussen de betonplaten werden opgevuld maar het effect is jammer genoeg nog minder comfortabel dan vroeger.

Wie daar zoals gemeenteraadslid Janos Braem bij de bevoegde Vlaamse administratie vragen over stelt, krijgt volgend vriendelijke maar teleurstellende antwoord: "De vraag naar investeringen in fietspaden is erg groot. Dit betekent dat er keuzes moeten gemaakt worden."

Halfslachtige aanpak

Keuze is er nochtans genoeg: op een paar uitzonderingen na, scoort geen enkele stedelijke invalsweg goed in de tweejaarlijkse analyse van Wegen en Verkeer: rood en oranje is de hoofdtoon op alle gewestwegen richting Brugge, terwijl de kaart groen zou moeten kleuren. Dat is jammer, want de rand- en zelfs buurgemeenten van Brugge liggen op fietsafstand van de centrumstad. De halfslachtige aanpak van onze belangrijkste fietsinvalswegen hindert de groei van de fiets als mobiliteitsoplossing.

Andries Neirynck, gemeenteraadslid en kandidaat voor gemeente- en provincieraad kent de situatie hier als dagelijks gebruiker zeer goed: "Terwijl de fietswereld in snel tempo verandert, met bredere en snellere fietsen, moet de fietser het op onze invalswegen nog steeds stellen met de ruimte die men veertig, vijftig jaar geleden ontworpen heeft. En wie vraagt naar beterschap, krijgt het antwoord dat het niet simpel is. Het is duidelijk dat het stadsbestuur harder aan de kar zal moeten duwen en consequent voor de fiets moet gaan. Dat intussen wel centen gevonden werden om het autoverkeer vlotter naar Christus Koning te leiden, doet vermoeden dat het stadsbestuur toch niet altijd de juiste keuzes bepleit."

Meer plaats voor voetgangers en fietsers: lees onze standpunten in ons programma en bekijk op Instagram de video van onze lijsttrekker Raf Reuse.