Fietsveiligheid in de Vossensteert en Bossuytlaan

29 Januari 2014

  Het is algemeen geweten dat de Vossensteert de Bossuytlaan onveilige wegen zijn voor fietsers. Volgens een onderzoek door het Nieuwsblad is de Vossensteert zelfs de onveiligste fietsweg van Brugge. Zelf hoor ik regelmatig buurtbewoners die me hierover aanspreken. Dit is spijtig voor een gemeentelijke weg van een stad die zich al jaren fietsstad durft te noemen. Nochtans is deze verbindingsweg tussen Assebroek en Sint-Kruis een veelgebruikte route voor schoolkinderen en woon-werkverkeer. De Vossensteert, en bij uitbreiding het verlengde van deze straat de Bossuytlaan, moeten dan ook topprioriteiten zijn voor het fietsbeleid in deze stad. Aangezien de weg redelijk smal is en er auto's uit twee richtingen komen worden fietsers vaak weggedrumd. Er lijkt op het eerste zicht weinig plaats voor een echte fietspad op de Vossensteert, door de weinige plaats en aangezien eenrichtingsverkeer hier niet echt een optie lijkt. Tenzij er zou kunnen gekozen worden voor buurtparkings en de straatparkings worden omgezet in fietspad. Dit is iets wat uit een studie zou moeten blijken. In afwachting moeten er andere oplossingen komen. Met Groen Brugge stellen we een aantal maatregelen tegelijkertijd voor die de veiligheid moeten versterken van de fietsers.   Ten eerste pleiten we Vossensteert voor poorteffecten, wegversmallingen waar maar 1 auto uit een richting kan doorrijden, met aan weerskanten langs de buitenkant een fietsstrook zodat de fietser ongehinderd kan doorrijden. Voorbeeld is hier de Fortuinstraat vlak in de buurt, waar dit met goed effect werd ingevoerd nabij de school. Dit vertraagt het autoverkeer en noopt bestuurders tot concentratie.  (Dit kan je hier zien: https://maps.google.be/maps?q=fortuinstraat+78&client=firefox-a&channel=fflb&ie=UTF-8&ei=pdLoUqeyI4-HyAPav4GgDQ&ved=0CAkQ_AUoAQ ) Ten tweede pleiten we er voor een fietssuggestiestrook aan te brengen. Dit zorgt voor een verkeerspsychologisch effect waarbij autobestuurders meer ruimte schenken aan de fietsers.   Ten slotte kan van Zandtiende tot en met de Veltemweg een volwaardige fietsroute gemaakt worden die voor een aantal van de fietsbewegingen een aangenaam en mooi alternatief kan zijn voor de Vossensteert. Ondertussen, geachte college, kreeg ik nog wat goede suggesties binnen van mensen uit de buurt. Interessante zaken waar ik zelf niet aan gedacht had en die ik u niet wil onthouden.  “Aan de asverschuivingen ligt het heel oneffen aan de goot, waardoor fietsers nog verder naar het midden toe moeten uitwijken: die niveauverschillen moeten weggewerkt worden in afachting van de andere stappen.” “Nog een mogelijkheid is een gedeeld fiets-/ voetpad. In Duitsland is dit courant. Er bestaan borden die aantonen dat het ene deel voor fietsers bedoeld is en het andere voor voetgangers.” Mijn vraag aan het bestuur is of zij oor hebben naar onze voorstellen en of er een timing is om de fietsveiligheidsproblematiek van de Vossensteert aan te pakken.