26 jun 2019

Autodelen

In Brugge zijn verschillende deelsystemen aanwezig. Er zijn onder andere de blue bikes, waar
de stad mee in subsidieert en zo een goedkopere ritprijs in Brugge verkrijgt. Maar daarnaast
zijn er ook verschillende autodeelsystemen actief in Brugge. In Brugge is er AVIRA, Cozycar,
Caramigo, Cambio en recent werd de start ingeluid van een nieuw autodeelplatform, degage.

Bij de laatste twee autodeelsystemen moet je een eenmalige instapkost betalen van 35 EUR.
In Gent werd er beslist om dit (onder andere voor cambio) als stad zelf te betalen. Zo kunnen
de verschillende autodeelsystemen gepromoot worden, ook financieel. Mijn vraag is of dit
ook in Brugge mogelijk zou kunnen zijn.

Autodelen is de oplossing voor gepensioneerden die niet vaak rijden. De oplossing voor
mensen die in de kernstad wonen en de fiets gebruiken voor woon-werk-verkeer. De
oplossing voor mensen die hun auto niet 97 % van de tijd willen laten stilstaan en ze delen
met anderen én er zo ook een beetje aan bijverdienen.

Men heeft aangetoond dat 1 deelwagen 7 tot 11 andere wagens vervangt. Dit zijn heel wat
auto's minder die moeten onderhouden worden. Daarnaast gaan mensen van een
autodeelplatform veel bewuster om met hun autogebruik, wat voor een grote CO2-
besparing zorgt.

Dus mijn vraag is nogmaals: bestaat de mogelijkheid om autodelen te subsidiëren en de
eenmalige instapkosten van sommige deelsystemen terug te betalen door de Stad Brugge?

Janos Braem
Gemeenteraadslid Brugge voor GROEN

Reacties

Vennligst sjekk din e-post og klikk på lenken for å bekrefte din nye e-postadresse.