Stadsvaart: nieuwe sluis achter Krakelebrug en fietsdoorsteek

04 Oktober 2016

Groen Brugge kiest in het dossier van de Stadsvaart voor een nieuwe sluis achter de Krakelebrug. Dit project is complementair aan het project van de Vlaamse Baaien voor het optimaliseren van de kustvaart tussen Zeebrugge en de Schelde. De locatie achter de Krakelebrug biedt volgens de partij heel wat voordelen. “Vooreerst kan aan de Dampoort de oude sluis worden afgebroken en de doorgang verbeterd”, aldus Andries Neirynck, voorzitter van Groen Brugge. “Die nieuwe sluis kan je dan bouwen voor klasse IV-schepen. Een grotere sluis zou niet alleen megalomaan, maar ook compleet overbodig zijn, aangezien men het kanaal Brugge-Gent niet zal aanpassen voor grotere schepen.” “Bovendien zal een sluis achter de Krakelebrug ervoor zorgen dat er een sluis minder is voor boten die vanaf het Boudewijnkanaal naar Gent varen”, vervolgt Neirynck. “Tijdswinst en dus minder ergernis voor boten én Bruggelingen! En bovendien is er weinig scheepvaart tussen Oostende en Brugge.” Voor Groen Brugge gaat dit best gepaard met de aanleg van een fietsbrug tussen de Veldmaarschalk Fochstraat en de Veemarktstraat/Vaartstraat, die gerealiseerd kan worden op de te bouwen sluis. Dit is momenteel een missing link om de Brugse binnenstad op een vlotte manier te verbinden met de fietssnelweg die de Brugse binnenstad met Sint-Pieters, de polderdorpen Dudzele, Lissewege, Zwankendamme en Zeebrugge moet verbinden. Door te investeren in deze fietssnelweg investeert Brugge in het noorden van Brugge, een streek die keer op keer wordt vergeten bij dergelijke projecten (zie ook het project van de A11).