Onze stad, onze planeet: Groen eert Dag van de Aarde in Brugge

22 April 2026

Onze stad, onze planeet: Groen eert Dag van de Aarde in Brugge

Wat we doen in onze stad heeft impact op de planeet. Op Dag van de Aarde brachten we deze boodschap naar onze mede-Bruggelingen.

Op woensdag 22 april, Dag van de Aarde, organiseerden we een sensibiliseringsactie op de Markt in Brugge. Onder het motto “Onze stad, onze planeet” gingen onze raadsleden en vrijwilligers in gesprek met talrijke marktbezoekers over de impact van lokale beleidskeuzes op klimaat en milieu.

Tijdens de actie deelden we flyers uit en zetten we voorbijgangers aan tot nadenken over het klimaatvraagstuk. Bezoekers kregen daarnaast een zaadbommetje mee als symbolisch engagement voor meer biodiversiteit in de stad.

Deze actie sluit aan bij de bredere visie van Groen Brugge op een duurzaam stedelijk beleid, waarin het beschermen van open ruimte, het versterken van natuur en het uitbouwen van een rechtvaardig klimaatbeleid centraal staan.

Natuur onder druk

“De bescherming van onze open ruimte is essentieel voor de toekomst van Brugge,” zegt Raf Reuse, gemeenteraadslid voor Groen. “We zien nog te vaak dat waardevolle natuurgebieden onder druk staan. Denk bijvoorbeeld aan de Dudzeelse polders, die we absoluut moeten vrijwaren. Ze zijn cruciaal voor biodiversiteit, waterbeheer en de leefkwaliteit van onze stad.”

Een meer leefbare stad

Ook mobiliteit kwam uitvoerig aan bod tijdens de gesprekken op de markt. “We merken dat veel Bruggelingen vragende partij zijn voor veiligere en aangenamere straten,” aldus Eva Vanhoorne. “Meer ruimte voor voetgangers en fietsers, autoluwe zones en kwalitatieve fietsinfrastructuur zijn noodzakelijke stappen om onze stad leefbaarder te maken voor iedereen.”

Een sociale klimaattransitie

Daarnaast benadrukt Groen Brugge het belang van een sociaal rechtvaardig klimaatbeleid. Karin Robert vult aan: “De klimaattransitie moet haalbaar zijn voor elke Bruggeling. Daarom pleiten we voor ondersteuning zoals renteloze leningen voor woningrenovatie, de uitbouw van warmtenetten en meer mogelijkheden voor hernieuwbare energie. Zo zorgen we ervoor dat niemand achterblijft.”

Met deze actie wil Groen Brugge het maatschappelijk debat rond klimaat en duurzaamheid blijven voeden en inwoners actief betrekken bij de transitie naar een klimaatneutrale en leefbare stad.