20 feb 2022

Onvoldoende laadpalen voor elektrische wagens

Elektrisch rijden, het zit in de lift. Vanaf 2029 worden alle nieuwe wagens elektrisch, maar nu al is het voor salaris- en bedrijfswagens interessanter om een elektrische wagen te kopen. Belangrijk is daarbij dat er voldoende laadpalen zijn in Brugge om de wagen op te laden.

Toch zijn er hierrond nog enkele problemen aan te stippen. Volgens het nieuwsblad staat Brugge momenteel op de vierde plaats wat aantal laadpunten betreft na Gent, Antwerpen en Mechelen.

Er is becijferd dat er in Vlaanderen 107 812 publieke laadpalen nodig zijn. Dit betekent - vertaald naar Brugge, volgens inwonersaantal – 1 963 publieke laadpalen, in het meest optimistische scenario 2.270 publieke laadpalen. Deze aantal zijn te realiseren tegen 2030. Momenteel blijkt uit mijn schriftelijke vraag dat er nog maar 138 publieke laadpalen in Brugge zijn.

Ik vernam ook dat de stad bezig is met een plan om elektrische laadpalen te installeren.

Vorige maand kaartte ik nog in het Nieuwsblad aan dat het absurd is dat inwoners met parkeervergunning toch parkeergeld moeten betalen om hun auto te mogen opladen.

Ik denk dat het tijd is voor wat ambitie. Salariswagens zijn nu elektrisch, maar om ook particulieren te overtuigen, dient er voldoende oplaadcapaciteit te zijn.

  1. Wanneer zullen inwoners met parkeervergunning geen parkeergeld meer moeten betalen om hun auto elektrisch te laden en welke oplossing wordt er hiervoor bedacht?
  2. Wil Brugge tegen 2030 meer publieke laadpalen installeren en heeft Brugge ook de doelstelling om 2000 laadpalen te installeren?
  3. Worden er genoeg snellaadstations voorzien, bijvoorbeeld in de buurt van de huidige tankstations?
  4. De stad laat toe om een kabel over het voetpad te leggen, heeft men ook al de mogelijkheid onderzocht om een zwenkarm te laten installeren? Of past dit minder goed in het historisch straatbeeld? Zijn er mogelijkheden om kabelgoottegels te installeren, zodat de kabel nog veiliger kan weggestoken worden?
  5. Aan de Bloedput bevindt er zich een laadpaal, maar 1 parkeerplaats is niet meer beschikbaar, want daar is nu een fietspad, kan de laadpaal opgeschoven worden?
  6. Heeft de stad zicht op de prijs bij een elektrische laadpaal, deze is vaak duurder dan thuis. Zijn er mogelijkheden om ook die prijs te laten dalen? In antwoord op mijn schriftelijke vraag zou door de vervoerregio een laadpaalexploitant aangeduid worden. Wil dat dan zeggen dat deze exploitant het monopolie heeft op publieke laadpalen in Brugge? Hoe wordt de prijs dan vastgelegd?
  7. In het AZ Sint-Jan is er recent een volledig nieuwe parking gebouwd, maar daar is er over de volledige site geen enkele laadpaal gerealiseerd. Nochtans kan ik me niet inbeelden dat er in het ziekenhuis geen werknemers en/of bezoekers zijn die een elektrische wagen hebben. Is het geen gemiste kans om daar laadpalen te installeren? Ik vernam van een werknemer dat de vraag wel degelijk leeft onder het personeel. Dit bleek uit antwoord van mijn schriftelijke vraag. Daarnaast werd ook aangehaald dat AZ Sint-Jan bezoekers verwijst naar parking Waggelwater, terwijl ze zelf geen laadalen voorziet. Ik vind het dan ook vreemd dat een nieuw parkeergebouw geen laadpalen bevat, terwijl het binnen 3 jaar verplicht zal zijn om er op de site van het AZ te hebben.

Janos Braem
Gemeenteraadslid

Reacties

Vennligst sjekk din e-post og klikk på lenken for å bekrefte din nye e-postadresse.
Cookies op groen.be

Groen gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Als je daarvoor toestemming geeft, maken we ook gebruik van marketingcookies. Die stellen ons in staat om de website beter af te stemmen op jouw voorkeuren.

Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Voorkeuren aanpassen
Alle cookies accepteren