Onveilige situatie aan fietsparking station

25 Augustus 2016

Door de werken aan het stationsplein vertrekken de taxi’s aan de voorkant van het station nu vanuit de Hendrik Brugmansstraat, tussen het parkeergebouw/de fietsparking en het handelspand aan de overkant van het straatje. Om met hun passagiers weg te rijden moesten ze vervolgens de onverharde weg vol putten aan de achterkant van het station nemen. ‘Een beschamend eerste zicht voor wie Brugge bezoekt’, werd het (terecht) genoemd. Daar heeft de stad Brugge, kennelijk op voorstel van burgemeester Landuyt, nu een mouw aangepast: het ‘tussenstraatje’ aan de zijkant van het station kreeg een beperkte tweerichtingsfunctie door taxi’s te laten uitrijden via het voetpad naast het parkeergebouw. Hiervoor moeten ze het fietspad ernaast kruisen bij het keren. Een ronduit onveilige situatie (zie foto), die nog een pak erger dreigt te worden eenmaal het schooljaar op gang komt en de conflictsituaties niet meer te tellen zullen zijn. “Nog maar eens een bewijs dat Brugge nog altijd een probleem heeft met het STOP-principe”, aldus ondervoorzitter David Vanholsbeeck. “Ga maar eens na: omleiding via de Vaartdijkstraat, alweer wat minder autoluwe winkelstraten, de situatie bij wegenwerken… en nu dit. Telkens weer wordt bij het minste zuchtje tegenwind de kaart van het gemotoriseerd vervoer getrokken. Dan maakt het niet uit dat je als ‘fietsschepen’ voortdurend uitpakt met nieuwe fietspaadjes, -pompen en -parkings, of dat je een fietsambtenaar aanstelt. Bij conflictsituaties krijgt de automobilist voorrang, punt.” Groen Brugge vindt het hemeltergend dat er voor de reeds lang aangekondigde werken aan het stationsplein niet méér werk is gemaakt van een doordacht mobiliteitsplan, inclusief overleg met de betrokken partijen. “Het is al straf dat na al die jaren nog steeds niet voldoende is aangedrongen bij de NMBS om die weg achter het parkeergebouw aan te pakken, noch bij de bouwheer van de appartementen daar om de werfweg netjes te houden. Maar het is nog straffer dat men niet kon inzien dat dit voor taxi’s en toeristen een slecht beeld van Brugge zou schetsen”, vervolgt Vanholsbeeck. “Maar het strafste is dat men dan bij de minste kritiek maar halsoverkop een andere oplossing kiest, die dan weer nadelig is voor een heel pak andere betrokkenen. En helaas is het geen verrassing meer dat de fietsers daar weer het slechtst uitkomen.” Groen Brugge vraagt dat de nieuwe situatie zo snel mogelijk wordt omgedraaid vóór de start van het nieuwe schooljaar en vóór er ongelukken gebeuren. Want dat zou pas echt beschamend zijn als eerste beeld van ‘Brugge Fietsstad’.