Minder beton en meer participatie op Maalderijsite 2

17 Mei 2026

Minder beton en meer participatie op Maalderijsite 2

Groen-gemeenteraadslid Eva Vanhoorne vraagt dat Stad Brugge ernstig onderzoekt of voor Maalderijsite 2 aan de Astridlaan kan worden afgeweken van de parkeernormen. Volgens Vanhoorne dreigt anders een herhaling van de fouten uit het verleden: te veel beton, een grotendeels lege ondergrondse parking en te weinig inspraak voor de buurt. Ze roept op tot overleg tussen stad, Vivendo, ACH Bouw en omwonenden vóór het project verder evolueert.

Vragen over transparantie rond Maalderijsite 2

Tijdens de gemeenteraad op 18 mei komt Eva opnieuw tussen over de Maalderijsite aan de Astridlaan 257, het voormalige Gulf-Desmet-terrein. Vorig jaar interpelleerde zij al over het asbeststort op de site. Toen stelde Vivendo publiek dat het niets met de site te maken had en verwees het naar ACH Bouw als afzonderlijke actor.

“Toen al was duidelijk dat dat een erg onvolledig beeld was,” zegt Eva. “ACH Bouw werkt al jaren structureel samen met Vivendo en realiseerde eerder ook de Maalderijflat naast de site. Toch kregen we geen transparantie over de plannen of de eigendomsstructuur.”

Intussen blijkt uit het openbaar onderzoek dat Vivendo een aanvraag heeft ingediend voor 30 sociale woonentiteiten, inclusief bronbemaling, het rooien van bomen en een ondergrondse parking op exact die locatie.

Buurt vraagt al maanden overleg

Groen Brugge wijst er op dat veel buurtbewoners zich genegeerd voelen. Zij vroegen al sinds mei 2025 om overleg over hoe dit project duurzamer en buurtvriendelijker kan worden aangepakt dan Maalderijflat 1.

“De buurt vraagt geen stilstand, maar een beter project,” stelt Eva. “Minder beton, minder of liefst geen bemaling, en vooral geen overbodige ondergrondse parking.”

Buurtbewoners verwijzen daarbij naar de impact van de eerdere werken aan Maalderijflat 1, met hinder voor fietsers, schade aan aanpalende woningen en risico’s voor het nabijgelegen natuurgebied. Ondanks verschillende contactpogingen komt er pas op 18 mei (!!!) een overlegmoment, enkel met ACH Bouw en zonder aanwezigheid van Vivendo of de stad (!!!).

Parkeernormen moeten duurzamer kunnen

Groen Brugge koppelt het dossier ook aan het bredere debat over de Brugse parkeernormen. Eva Vanhoorne wees eind maart al op de bestaande Maalderijflat als voorbeeld van overdimensionering: daar werden 34 ondergrondse en 5 bovengrondse parkeerplaatsen voorzien voor 26 woningen, terwijl volgens de buurt minder dan tien bewoners effectief een wagen hebben.

“Die parking staat grotendeels leeg, maar intussen hebben we wel extra beton gestort en de bouwkost opgedreven,” zegt Eva. “Dat zijn middelen die beter naar betaalbaar wonen en renovatie kunnen gaan.”

Volgens Groen Brugge bestaan vandaag wel degelijk mogelijkheden om af te wijken van de parkeernormen. Gemeenteraadslid Eva verwijst daarbij naar andere Brugse dossiers waar maatwerk werd toegestaan. Zo zou er bv. voor de Van Marcke-site een principieel akkoord bestaan om af te wijken van de parkeernormen, en ook bij de nieuwe apotheek op de hoek van de Astridlaan en de Michel Van Hammestraat zou een “creatieve” oplossing op maat zijn toegestaan die Stad Brugge zelfs bij de beroepsprocedure met z’n jurist bij de Provincie ging verdedigen, met heel wat minder parkeerplaatsen dan de verordening voorschrijft.

Daarom vraagt zij aan het Brugse stadsbestuur om voor Maalderijsite 2 ernstig te onderzoeken of een afwijking mogelijk is, zodat het project een voorbeeld kan worden van minder beton, minder ondergrondse parking, geen bemaling en meer duurzame mobiliteit. Daarnaast vraagt Groen Brugge dat stad, Vivendo, ACH Bouw en omwonenden eindelijk samen rond de tafel gaan zitten vóór het dossier opnieuw uitmondt in bezwaren en langdurige procedures.