Haalbaarheidsstudie fietsbrug Zandstraat/Expresweg N31
26 April 2020
Persbericht Op de Brugse gemeenteraad van 28 april 2020 wordt het dossier behandeld betreffende de haalbaarheidsstudie voor een fietsbrug op de Zandstraat ter hoogte van de Expresweg N31.
Na jarenlang actievoeren door het Bloemendaele Comité, Werkgroep Expresweg Veiliger, de mensen van de Basisgroepen van Sint-Andries, de Brugse Fietsersbond en Groen vzw is dit absoluut een belangrijke nieuwe stap in het herstellen van de historische verbinding tussen Brugge, Sint-Andries, Varsenare, Jabbeke en Oudenburg.
Een gecombineerde voetgangers- en fietserstunnel zoals aan de Witte Molenstraat was misschien nog iets gebruiksvriendelijker, ze lag ooit klaar om aan te besteden, maar een fietsersbrug is absoluut een enorme meerwaarde op dit traject.
Volgens stadsgids Jo Berten is de Zandstraat niet alleen de oudste Heirweg van Brugge en omstreken maar ook de oudste weg op het raakvlak tussen de polders en de zandstreek. Onze archeologische dienst is er naar genoemd en de archeologische vondsten op deze corridor zijn niet te tellen. Deze drukke fietsdoorsteek werd samen met de aanleg van de tunnel van de Gistelsesteenweg afgesloten medio jaren ‘80, een misser van jewelste.
Deze fietscorridor heeft enorm veel potentieel gezien gelegen op de as Brugge-Sint-Andries-Varsenare-Jabbeke-Oudenburg en met maar liefst 6 scholen in de nabijheid. Bij de opmaak van het RUP Gistelsesteenweg Noord werd op mijn aangeven deze fietsdoorsteek opnieuw ingetekend. De Zandstraat werd onlangs terecht opgenomen als bovenlokaal fietsroutenetwerk. Bovendien ziet de gemeente Jabbeke enorm veel potentieel in het herstel van deze fietscorridor.
We duimen alvast mee, samen met talloze Sint-Andriesenaars. Voor de tweede keer in 25 jaar krijgen we als Bruggeling deze kans, een kans die we in 2020 niet mogen laten liggen.
Andries Neiryck
Gemeenteraadslid