Groen wil werk maken van fietsstraten in Brugge

03 Oktober 2012

Elke Bruggeling weet dat fietsen in de Brugse binnenstad een uitdaging kan zijn. De middeleeuwse straten zijn zien voorzien op de huidige combinatie van auto's, fietsers en voetgangers, de slechte staat van de kasseien maakt het er niet prettiger op. Om fietsen in de binnenstad veiliger en aangenamer te maken kunnen fietsstraten volgens Groen Brugge een oplossing zijn. Dit zijn straten waar fietsers voorrang krijgen op auto's. Auto's mogen er maximum 30 km/u rijden en mogen fietsen niet inhalen. Zo stelt Groen Brugge een alternatieve fietsstraat voor om de drukke Ezelstraat en Beenhouwersstraat te vermijden. Die zou langs het Verhaeckeplantsoen, Raamstraat, Gieterijstraat, Rozendal, Groenestraat en Leeuwstraat lopen. Deze route kan een fietsveilige verbinding vormen tussen de ring en het hart van de binnenstad. Bovendien hebben de bewoners van deze straten nu te maken met sluipverkeer. Door in te zetten op fietsstraten zal de buurt leefbaarder worden. Deze straten moeten in fietsvriendelijke materialen aangelegd worden en met opvallende markeringen moet duidelijk gemaakt worden dat het om fietsstraten gaat. Gent was de eerste Belgische stad die een fietsstraat aanlegde. Ook in het buitenland zijn voorbeelden te vinden, zoals in het Duitse Freiburg en verschillende Nederlandse steden. Groen Brugge wil dus niet het warm water uitvinden. Als Brugge een echte fietsstad wil zijn, moet het inzetten op fietsstraten. Pas door andere steden te volgen in de keuze voor fietsvriendelijke investeringen, krijgen we een binnenstad waar actieve weggebruikers zich welkom voelen.