Groen wil noodfietsbrug aan Kruispoort

11 Oktober 2016

  De verkeerssituatie aan de defecte Kruispoortbrug II is ernstig. De fietser die gewoon is Kruispoortbrug I te nemen mag echter de dupe niet worden van deze noodsituatie. Groen Brugge stelt dan ook voor om aan de Kruispoortbrug een noodfietsbrug te realiseren, zoals aan de Scheepsdalebrug enkele jaren geleden toen de nieuwe brug daar gerealiseerd werd. “Een noodfietsbrug is de beste oplossing, maar indien dit niet kan, opteren we voor een tijdelijk veerpont,” aldus gemeenteraadslid Charlotte Storme.  “Op middellange termijn kan natuurlijk best een fietsbrug gerealiseerd worden tussen Julien Saelens en de Coupure, zoals eerder ook door ons voorgesteld bij het project van Stadsvaart.”   Ook voor de automobilist worden het harde maanden. Andries Neirynck, voorzitter van Groen Brugge, stelt voor om de niet direct noodzakelijke werken die op stapel staan zoveel mogelijk on hold te plaatsen om een goeie doorstroming van het autoverkeer niet te belemmeren. “Zo stelt Stad Brugge de werken voor het Zand beter een paar jaar uit. Bovendien moet er voor het openzetten van de Dampoort, die nu als alternatief zal worden gebruikt, gewerkt worden met strikte openingstijden, buiten de spitsuren, dezelfde als voor de Katelijnebrug.”   Voor de bussen pleit Marleen Ryelandt, fractieleider van Groen, er dan weer voor om de buslijnen op te splitsen en meer bussen via de ring sturen. Bv. de lijn naar Male, met overstapmogelijkheid aan de kerk van Sint-Kruis. “Ook de verkeersstromen staduitwaarts moeten bekeken worden, met goede bewegwijzering en minimale belasting van de woonwijken.”   “Er is bovendien haast gemoeid met het onderhoud van de bruggen. We kunnen ons in Brugge niet nog zo’n scenario veroorloven. Denken we bijvoorbeeld ook aan het voetgangers- en fietsersbrugje aan de Buffelbrug, dat ook niet meer kan gebruikt worden. Hier moeten fietsers de oversteek over de zeer drukke Leopold I-laan maken. Het wordt stilaan zorgwekkend”, besluit Ryelandt.