Groen Brugge wil uitbreiding wandelzone
25 April 2021
In Gent heb je de Korenmarkt, in Kortrijk de Kapittelstraat, in Antwerpen de Meir en in Brugge de Steenstraat. In alle straten kan je gezellig winkelen, maar enkel in Brugge wordt je op veel momenten gestoord door voorbij rijdende auto’s.
Raadslid Janos Braem kaart aan dat het goed is dat sommige straten worden afgesloten voor het verkeer, maar als we onze handelaars echt een boost willen geven wordt het dringend tijd om ons winkel-wandelgebied uit te breiden.
Autoluwe zones verhogen het comfort voor alle bezoekers en maakt onze stad heel wat aantrekkelijker als shoppingstad. Vandaag de dag is het bijna onverantwoord dat we nog steeds auto’s over onze markt jagen. Als je kijkt naar elke stad met maar een redelijke grootte zijn de autoluwe zones gemakkelijk te vinden.
Het feit dat Brugge hierin pijnlijk achterkomt werd begin maart dit jaar nog maar eens duidelijk. Toen vond de Stad het zelfs nodig om voertuigen te motiveren trager te rijden, op onze historische markt!
Daarnaast is het zelfs zo dat rijden in onze stad aangemoedigd wordt door heel wat gps’en. U moet zelf maar eens afrijden van de E40 en richting het Langestraat kwartier moeten rijden. Kom je vanuit Sint-Andries en Sint-Michiels dan stuurt de gps je gezellig over onze markt, terwijl een logischere route de ringweg en de kruispoort zou zijn.
Janos Braem heeft hier al vaker over tussengekomen, maar binnenkort dient zich een historische kans aan. Vanaf 1 januari 2022 voorziet het nieuw openbaarvervoerplan in een alternatieve route voor de bussen die vandaag de dag nog over de markt rijden. Wordt het dan niet tijd om een autoluwe zone in te voeren aan de Markt, Wollestraat, Steenstraat en Eiermarkt.
Uiteraard moeten we aandacht hebben voor specifieke uitzonderingen voor leveringen en bewoners. Maar aangezien we praktisch de laatste stad in België zijn die een grotere zone invoeren kan de stad hier gerust het oor te luister leggen bij andere besturen.
Kan er dan ook gekeken worden naar een andere plaats voor de taxi’s, zoals de Adriaan Willaertstraat of de Vlamingstraat? Met de toekomstige heraanleg is er hier nu misschien net een opportuniteit.
Janos Braem,
Gemeenteraadslid