Groen Brugge bedankt reizigers en personeel tijdens 'Valentrein'

13 Februari 2026

Groen Brugge bedankt reizigers en personeel tijdens 'Valentrein'

Op vrijdag 13 februari zorgde Groen Brugge voor een portie geluk tijdens de ochtendspits in het station van Brugge.

In Brugge en in talloze andere plaatsen over heel Vlaanderen, bedankte Groen zowel pendelaars als het personeel van het openbaar vervoer voor hun engagement voor duurzaam vervoer.

"Wie kiest voor het openbaar vervoer, kiest voor gezondere lucht, minder files en een lagere CO₂-uitstoot. Dat verdient een oprechte dankjewel," zegt Raf Reuse, fractieleider van Groen Brugge. "Maar minstens evenveel waardering gaat naar het personeel dat elke dag, vaak in uitdagende omstandigheden, alles in goede banen leidt. Zij maken het verschil."

Hart onder de riem

Samen met enkele vrijwilligers deelden raadsleden Raf Reuse, Karin Robert en Andries Neirynck appels en complimentenkaartjes uit aan de vele reizigers en personeelsleden van NMBS en De Lijn.

Vrijwilliger Chris benadrukt het belang van een eenvoudige blijk van waardering: "We wilden gewoon even 'merci' zeggen. Het is misschien een klein gebaar, maar we hebben allemaal af en toe een zetje nodig en het zorgt toch voor een glimlach bij veel mensen. Dat is voor mij reden genoeg om een vroege wekker te zetten!"

Openbaar vervoer is een basisdienst

Met de Valentreinactie wil Groen niet alleen waardering tonen, maar ook een duidelijk signaal geven aan de bevoegde regeringen. Volgens de partij is een sterk, betrouwbaar en toegankelijk openbaar vervoer geen luxe, maar een basisdienst en een noodzakelijke investering in mobiliteit, klimaat en sociale rechtvaardigheid.

"Wie mensen wil overtuigen om de auto vaker te laten staan, moet zorgen voor stipte, comfortabele en betaalbare alternatieven," zegt Reuse. "Investeren in trein, tram en bus is goed voor bereikbaarheid en het milieu. Die boodschap hebben we vandaag in Brugge kracht bijgezet."

Recht op een comfortabele wachtzaal

Groen wijst erop dat treingebruikers niet alleen comfortabel moeten kunnen reizen, maar ook recht hebben op uitstekende faciliteiten in het station. In dat kader pleit Reuse bij de NMBS om de lokettenzaal zo snel mogelijk opnieuw open te stellen voor het publiek: "Zodra de renovatiewerken afgerond zijn, moet de hal weer in gebruik genomen worden. De Brugse treinreiziger heeft recht op een comfortabele wachtzaal in een mooi decor. De zitbanken aan de kant Sint-Michiels volstaan helemaal niet".