31 aug 2020

Fietskoeriers in Brugge

Wat is er aan de hand met de fietskoeriers in Brugge? Terwijl in andere steden fietskoeriers meer en meer beginnen opkomen, komt Brugge achter. In kleinere steden als Deinze zijn er zelfs al fietskoeriers actief. Het gaat hier dan ook om pakjesdiensten en niet om de gekende maaltijdservices die rondrijden in onze stad.

In de toekomst wordt de Smedenstraat autoluw (analoog aan het huidige zaterdagshoppen), dus een toekomst voor fietskoeriers wordt groter.

In 2014 was er cargopedalo in Brugge, getuigen verschillende artikels. De website cargopedalo staat helaas niet meer online.

Vroeger was ook Citydepot en Bubblepost actief in Brugge. Zij vervoerden ook heel wat materiaal, onder andere van bedrijven die lieten leveren tot de rand van de stad, van waar de fietskoerier alles verder bezorgde. Jammer genoeg zijn beide organisaties opgekocht door BPost, die hier nu mee gestopt is.

Ondertussen komen er in andere steden steeds meer en meer fietskoerierbedrijven de kop op steken. In Deinze is er ViaVelo (viavelo.be) en in Gent, Antwerpen en Brussel is nu Cargo Velo (cargovelo.be) actief.

Waarom komt Brugge nog achter? Zijn we te klein?  Heeft de auto nog overal vrij spel? Of is er beleidsmatig nog geen steun?

Rudderstove is recent gestart met het inschakelen van bakfietsen, waardoor Brugge het goede voorbeeld toont. Ook SOBO heeft een fietskar. Kan er vanuit die ervaringen niet verder gegaan worden.

  • heeft de stad weet van fietskoeriers die werkzaam zijn op ons grondgebied?
  • zijn er maatregelen die de stad wil nemen om fietskoeriers aan te moedigen zich in onze stad te vestigen?
  • worden handelaars in de binnenstad aangemoedigd om leveren via fietskoeriers uit te voeren?

Janos Braem,
Gemeenteraadslid

Reacties

Vennligst sjekk din e-post og klikk på lenken for å bekrefte din nye e-postadresse.