Een autoloos bestaan : mission possible

27 September 2012

We hebben nog nooit een auto gehad en zullen er hopelijk nooit zelf één bezitten. De reden waarom we geen auto nodig hebben is eenvoudig. In de volledige periode dat we samenwonen is dat steeds in een stad geweest. Eerst Kortrijk, nu al 6 jaar Brugge. In een stad heb je het grote voordeel dat alles dichtbij is, vooral als het om compacte steden gaat zoals Kortrijk en Brugge. Winkels vind je op fietsafstand, het openbaar vervoer valt heel goed mee qua bereikbaarheid en frequente lijnen en als het meevalt vallen de fietsomstandigheden ook best mee. Gelukkig pleiten we met Groen voor meer buurtwinkels zodat mensen die minder mobiel zijn niet altijd naar de rand van het stad moeten om boodschappen te doen. Ook pleiten we voor meer fietsveiligheid in Brugge wat blijkbaar nodig is als je hoort dat het aantal verkeerslachtoffers per fiets in Brugge nogal aan de hoge kant is. In het begin toen we samenwoonden hadden we geen geld (over) voor een auto en tijdens die periode werden we creatief met het zoeken naar oplossingen voor momenten waarop je denkt dat je misschien toch een auto nodig hebt. Daardoor hebben we eigenlijk veel gemakkelijke en ook minder gemakkelijke oplossingen gevonden en blijkt het leven zonder auto best doenbaar. De beslissing om er dan gewoon geen te kopen is vanzelfsprekend. Als je boodschappen gaat doen is het niet altijd evident om dat per fiets te doen. Gelukkig bestaan er betaalbare oplossingen zoals fietskarren. Na een tijdje, wanneer je beslist dat je absoluut geen auto wil, is de keuze voor een bakfiets evident, omdat daar net iets meer volume en gewicht in kan dan bij een kar. De kostprijs van een bakfiets valt naar mijn mening goed mee, vooral omdat wij het aangekocht hebben ter vervanging van een auto. De bakfiets hebben we ook beroepshalve nodig voor het brengen van de Kudzu-pakjes naar de post. We baten namelijk een webwinkel uit en willen alles zo ecologisch mogelijk laten gebeuren, zo ook het brengen van de pakjes naar de post. Wie al dat fietsen niet ziet zitten kan bij sommige winkels rekenen op een leverdienst. Het is vanzelfsprekend als je een wasmachine koopt dat je die niet zomaar kan meenemen in de wagen en dat het handig is dat ze het dan zelf komen leveren. Maar ook kleinere dingen kan je laten leveren. Colruyt pakt bijvoorbeeld uit met een aan huis-leverdienst, ook handig als je niet altijd veel tijd hebt. Je geeft je bestelling online door en kiest wanneer ze het leveren. We werken dus van thuis uit wat het ons ook weer vergemakkelijkt om geen auto te hebben. Vroeger ging ik wel uit werken en ik heb speciaal in de regio gezocht naar een job. Eerst werkte ik in Oostende en ging ik met de trein, later vond ik een job dichterbij en moest ik amper 15 minuten fietsen. Voor ons kindje dat in januari geboren wordt zal de bakfiets zeker ook van pas komen, je kan er accessoires voor kopen om er een maxi-cosi in te plaatsen en een regenscherm als bescherming tegen guur weer en koude wind. We hebben er een goed oog in dat een kind in ons leven niets zal veranderen aan ons autoloos bestaan. Verdere verplaatsingen doen we met het openbaar vervoer zoals het bezoeken van onze familie en dat lukt ons steeds goed. Ook al wonen ze niet vlakbij het station of een bushalte. En als het echt niet anders kan, dan komen ze ons halen met hun auto en dat ligt dan meestal aan het feit dat De Lijn en de NMBS niet goed samenwerken om treinreizigers aansluiting aan te bieden aan buslijnen en omgekeerd. Momenten waarop we echt wel nog een auto nodig hebben, en dat is echt zelden, maar als we bijvoorbeeld eens naar het containerpark moeten, dan kunnen we meestal rekenen op familie of vrienden. En als het echt niet anders kan kan je uiteraard een camionette huren want hetgeen je naar het containerpark brengt is meestal nogal volumineus. We hebben beide wel een rijbewijs en dat is niet alleen handig voor die zeldzame momenten maar het theoretisch examen heeft mijn kennis van het verkeer toch heel wat uitgebreid. En ook als fietser komt die kennis zeker van pas. Bij Gamma kan je puinzakken kopen waarbij je de zak voor je deur zet, vult met afval (en dat kan echt van alles zijn) en als ze helemaal volzit komen ze de zak ophalen. Zo kunnen wij er soms nog van onderuit om zelf met het afval naar het containerpark te rijden, wat heel handig was toen we ons huisje onlangs geïsoleerd hebben. Dat is natuurlijk de manier waarop wij het aanpakken, maar gelukkig bestaan er nog meer alternatieven voor mensen die een eigen auto bezitten niet belangrijk vinden. Zo kan je lid worden van Cambio, een autodeelsysteem, waarbij je een auto kan reserveren voor een bepaald tijdstip. Nu zijn er vooral Cambiopunten in het centrum, het zou best nog uitgebreider mogen zodat je ook punten vindt in de randgemeentes. Naast Cambio kan je er voor kiezen om met vrienden of buren een auto te delen. Je deelt zowel de aankoopkosten als de verbruikskosten en spreekt met elkaar af hoe je alles regelt en wanneer jij de wagen nodig hebt. En voor het werkverkeer bestaan er ook oplossingen als carpooling. Waar ik mensen probeer mee te overtuigen om het autogebruik te verminderen of volledig weg te laten is uiteraard de kostprijs. Je hebt zowel de aankoopprijs, verzekering, wegentaks, jaarlijkse keuring, verbruik, parkeertickets, eventuele boetes die ALLEMAAL wegvallen ;-)  En dan kan er wel eens een leuke reis of handige bakfiets van af. De conditie die je kweekt bij het fietsen of stappen, die krijg je er trouwens ook gratis bij!