Wat wordt het merk Brugge – en wie besliste dat eigenlijk?

27 April 2025

Wat wordt het merk Brugge – en wie besliste dat eigenlijk?

Gemeenteraadslid Eva Vanhoorne hekelt de afwezigheid van echte inspraak, transparantie en democratie in het bepalen van “het merk Brugge”. “Een stad is geen merk. En branding mag geen surrogaat zijn voor beleid.”

Op maandag 28 april interpelleert Vanhoorne het stadsbestuur over de richting van het nieuwe citymerk. Aanleiding is de briefing van de brandingbureaus op 24 april, waarin de langverwachte positionering van Brugge eindelijk wordt toegelicht.

Volgens Groen is het traject de omgekeerde wereld: de branding kwam vóór het beleid, en de inwoners werden nauwelijks betrokken. “Eerst beslist een brandingbureau hoe de stad zich moet profileren. Pas daarna wordt het beleid daaraan aangepast. Terwijl het net andersom hoort. In een échte democratie vertrek je van een gedragen beleidsvisie, en communiceer je daarover – niet van een merkidentiteit die achter gesloten deuren werd bepaald.”

De stad gaf eerder al 115.000 euro uit aan een Nederlands bureau voor een place brandingtraject, opgebouwd uit drie fases: een identiteitsonderzoek, gesprekken met twintig anonieme ‘experten’, en een bevraging van 750 ‘stakeholders’. Pas daarna volgde een bewonersbevraging – die enkel diende om vooraf bepaalde keuzes te ‘valideren’. “Die bevraging gaf inwoners de indruk dat ze echt hun stem konden laten horen. Maar het ging gewoon om een marktonderzoek, met scores op stellingen als ‘Is Brugge eerder innovatief of eerder traditioneel?’. Dat is geen participatie, dat is een schijnvertoning.”

Toch keurde de gemeenteraad in februari al 900.000 euro goed voor een nieuwe huisstijl, zonder te weten welke inhoud die visueel moest uitdrukken. “Wat wordt dat merk nu precies? En wie heeft die richting bepaald?” vraagt Vanhoorne. “Als anonieme experten en stakeholders ook nog eens invloed hadden op het beleidsprogramma, dan moeten we toch weten wie dat zijn. Dit is geen transparant of democratisch proces.”

De stad suggereert in haar beleidsprogramma dat ze “in dialoog ging met duizenden Bruggelingen” – vermoedelijk een verwijzing naar diezelfde bewonersbevraging. Maar op schriftelijke vraag van Vanhoorne werd toegegeven dat het stadsbestuur de resultaten van die enquête zelfs niet te zien krijgt. “Hoe kan je dan beweren dat die dialoog de basis vormde voor het beleid?”

Groen pleit voor echte participatie: via wijkbudgetten, cocreatie en burgerpanels. “Andere steden tonen dat het kan,” zegt Vanhoorne. “Maar Brugge blijft steken in marketinglogica’s en schijnparticipatie.”

Vanhoorne sluit af met een duidelijke oproep: “Willen we Brugge echt in beweging brengen, dan moeten we méér doen dan investeren in branding en citymarketing. Dan moeten we beleid bouwen mét de inwoners, in plaats van over hun hoofden heen. Want een stad is geen merk. Een stad is van haar inwoners.”

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Eva Vanhoorne, gemeenteraadslid voor Groen in Brugge, [email protected] of telefonisch via 0478 54 88 34