Blog

over de auteur

Groen Brugge voorstander van regiotram

Groen Brugge - 11-03-2012

Het tram-idee van de N-VA zorgde voor enige animo in Brugge. Groen ontvangt elk debat rond groene mobiliteit in Brugge met open armen. Volgens de Brugse groenen is het idee het onderzoeken waard, hoewel zij het liever vanuit een andere invalshoek zien.

Terwijl de N-VA de tram in de binnenstad als een lokaal transportmiddel voor bezoekers en toeristen lijkt te zien, bekijkt Groen Brugge de tram liever vanuit het oogpunt van de ruimere Brugse mobiliteit. Trams lenen zich namelijk uitstekend tot het verbinden van een stad met zijn bredere rand. In Brugge moet de tram dus niet zomaar de buslijnen naar Sint-Pieters, Koolkerke, Sint-Kruis, Assebroek, Sint-Andries en Sint-Michiels vervangen, maar vooral de grote buurgemeenten zoals Beernem, Oostkamp, Zedelgem en Jabbeke verbinden met het station en 't Zand. Van daaruit is een ruim deel van het centrum te voet of per stadsbus bereikbaar. Vanaf 't Zand kan deze tramlijn doorlopen naar AZ Sint-Jan en verder richting Sint-Pieters / Blauwe Toren / Zeebrugge of Blankenberge. "Of een dicht tramnetwerk in de binnenstad zelf haalbaar is moet nog worden bestudeerd," aldus Valentijn Vyvey, bestuurslid van Groen Brugge. "Het idee zoals nu voorligt is een ballonnetje, maar moet nog substantie krijgen voor het serieus kan worden genomen."

In 2008 verscheen een studie over een lightrailverbinding tussen Zeebrugge en Lichtervelde, waaruit dit een haalbare piste bleek. Deze sneltram kan gebruik maken van de bestaande treinsporen en haltes (Zwankendamme, Lichtervelde, Sint-Pieters, Brugge, Zedelgem, Torhout) met extra stopplaatsen zoals Blauwe Toren, Blankenbergse Steenweg, Waggelwater, Loppem,... Ook dit zou een prima oplossing zijn om Brugge op een duurzame manier bereikbaar te maken binnen de Brugse regio.

De vraag is of dit alles financieel haalbaar is. Net onder druk van N-VA-minister Muyters wordt De Lijn besparingen opgelegd waardoor de bereikbaarheid van Brugge met het openbaar vervoer er op achteruit gaat. "De N-VA moet dus weten wat ze wil, " aldus Sammy Roelant, voorzitter van Groen Brugge, "investeren in openbaar vervoer, wat consequenties heeft voor de de begroting of besparen op openbaar vervoer, maar dan is er geen ruimte voor ambitieuze nieuwe voorstellen en investeringen."

Groen Brugge kijkt alvast uit naar verdere debatten over duurzame mobiliteit in en rond Brugge. Het belooft ongetwijfeld een boeiend verkiezingsthema te worden.

Valentijn Vyvey, 5de plaats gemeenteraad

Sammy Roelant, Voorzitter Groen Brugge, Lijsttrekker gemeenteraad