Blog

over de auteur

Brugge moet economie rond creatieve ICT stimuleren met open data

Groen Brugge - 10-09-2011

Onze stad telt tal van jonge, creatieve ICT-bedrijven. Enkelen daarvan vestigden zich in het centrum, zoals onlangs webontwikkelaars Duo, Pureplexity en Treeview en spelletjesontwikkelaar Newfort. Groen! Brugge juicht dit toe; dit soort ondernemingen zijn een aanwinst voor het stedelijk weefsel en helpen de binnenstad levendig te houden.

We stellen dan ook voor dit soort ondernemers aan te moedigen om hun kantoor in het centrum te vestigen. Een karaktervolle omgeving prikkelt de creativiteit meer dan een koel saai kantoorblok.

Brugge kan haar steentje bijdragen om jonge programmeurs van mobiele (Bits of Love) of online toepassingen (WebdoosMaking PagesStardekkPureplexity, ...) hun creativiteit de vrije loop te laten door databases met alle mogelijke gegevens over de stad open te stellen via een zogenaamde API. Ook andere steden doen dit reeds. We verwijzen hierbij naar Gent, http://www.gent.be/open en Rotterdam http://www.rotterdamopendata.org/ .

Die gegevens kunnen demografische statistieken zijn, geografische locaties (van b.v. openbare toiletten, handelszaken, randparkings, parken, fietspaden, fietsverhuurpunten, bushaltes, ...), contactgegevens van stadsdiensten, realtime status van de bruggen over de ringvaart (open of dicht), de In&uit-agenda, foto's van bezienswaardigheden,...  Deze gegevens moeten gratis in ruwe vorm op internet beschikbaar gesteld worden. Die kunnen dan door websites of smartphone-applicaties ingelezen worden.

Een website om de beste café's in Brugge te beoordelen, een mobiele toepassing om na te gaan langs welke brug over de ringvaart je best de stad in of uit kan rijden, een interactief zoektochtspel met integratie in sociale media: Dit zijn maar enkele eenvoudige voorbeelden van mogelijke toepassingen.

Sammy Roelant: “Op deze manier schept men een uitnodigend klimaat voor creatieve starters en laat men softwareontwikkelaars toe originele toepassingen te schrijven die niet enkel een uithangbord zijn voor zichzelf en de stad, maar vooral een meerwaarde bieden voor elke inwoner en bezoeker van Brugge.”